Contrails en Luchtvaart-cirrus
(04)
Toelichting en Commentaar
Door: Wim Haenen, oud-leraar Milieukunde.
Dat de zonnestraling wordt gefilterd door
de zich verbredende contrails hoeft niet bewezen te worden, dat kan
iedereen zien en voelen. Als er een depressie op komst is kondigt die zich
meestal aan met sluierbewolking, die nog verschillende vormen kan
aannemen, daarna sluiert de lucht dicht, de zon is tenslotte nog als een
bleke schijf zichtbaar en verdwijnt uiteindelijk geheel achter de
bewolking die inmiddels is overgegaan in alto (=hoge) cumulus. Daarna komt
de cumulonimbus, die er dreigend uitziet en waaruit tenslotte regen gaat
vallen. Dit is meteorologie. Bij vliegtuigelijke sluierbewolking blijft de
depressie uit want er is geen oorzakelijk verband. Meteorologen zijn
ge�nteresseerd in het weer dat zich in de onderste laag van de atmosfeer,
de troposfeer afspeelt en misschien verklaart dat hun gebrek aan
belangstelling.
Op koude, heldere dagen, veelal als de
lucht van polaire oorsprong is en de relatieve vochtigheid laag zie je de
contrails vrijwel direct verdwijnen. De lucht op vliegtuighoogte is zeer
droog en de ijskristallen verdampen direct. Is de lucht vochtiger dan
blijven de strepen langer en bij nog hogere vochtigheid blijven ze,
verwaaien en verbreden zich. Veelal is dit een voorbode van ander (=
wisselvalliger) weer.
In het kader van het honderdjarig bestaan
van het vliegtuig een artikel in het NRC/H�blad van 19.12.03, dat als
volgt begint:
�Op heldere dagen zie je ze hoog aan de
hemel: bewegende puntjes met witte staarten.Ze zijn het mooist als
zonnestralen achter de horizon de lange slierten roze uitlichten. Wat we
zien zijn contrails: de zeer schadelijke vervuiling die een vliegtuig
achterlaat in de bovenste luchtlagen. Onderzoekers van de universiteit van
Manchester zijn tot de conclusie gekomen dat contrails een stijgend
aandeel hebben in het broeikaseffect. �De groei van de luchtvaart moet
worden beperkt en de kosten doorberekend aan de gebruikers�, zegt
professor Callum Thomas, �anders is een ramp op den duur niet
uitgesloten.�
Bij het artikel is een staafdiagram
afgedrukt, waaruit blijkt dat op 11 kilometer de hoogste uitstoot
plaatsvindt, althans gemeten is. Hoe deze resultaten verkregen zijn,
blijft ongenoemd. Het artikel gaat verder:
�De emissie aan schadelijke stoffen door
vliegtuigen zal de komende twintig jaar verdubbelen. Met name in de hogere
luchtlagen richt dit grote schade aan. De contrails, die het
broeikaseffect mede veroorzaken, blijven als een grote wolk hangen omdat
door het zuurstofgebrek en het ontbreken van neerslag de aarde (moet zijn:
de atmosfeer WH) op die hoogte geen zelfreinigend vermogen heeft. De
kosten van de vervuiling door de luchtvaart (nu geschat op vele miljarden
euro�s op jaarbasis) komen tot uiting in schoonmaakoperaties, hoger
ziekteverzuim en in de gevolgen van een temperatuurstijging.�
De wetenschapsbijlage van 20.12.03 en ook
die van een week later besteedde geen aandacht aan de wetenschappelijke
achtergrond van dit bericht.
Amenderingen mijnerzijds:
De contrails blijken op sommige dagen vrijwel direct na het ontstaan te
verdwijnen, op andere dagen blijven ze zichtbaar, verbreden zich onder
invloed van luchtbewegingen, vochtgehalte en temperatuur kunnen soms de
gehele hemel dichtsluieren op dagen, die zo mooi en veelbelovend begonnen,
waardoor de zon als door een matglas de aarde en onze stramme botten
minder verwarmt en de kleuren fletser worden.
Er zit dus wel degelijk beweging in
de contrails, want meestal verdwijnt de vliegtuigelijke cirrusbewolking na
een dag. Bovendien bestaat deze voornamelijk uit ijskristallen.
Wat het oog echter niet ziet is het vuil: roetdeeltjes,
kerosinedruppeltjes en een serie gassen, waaronder stikstofoxiden, CO, CO2
en mogelijk ook SO2.
Een aardoppervlak, dat deze stoffen en
gassen kan absorberen in gesteenten, water en biomassa is ver weg. Op den
duur zullen de verontreinigingen wel door de zwaartekracht,
convectiestromen en regen op het aardoppervlak terecht komen, maar door de
steeds toenemende luchtvaart is de aanvoer van vervuilende stoffen groter
dan de afvoer en mogelijk zal deze, vanaf de aarde onzichtbare, vervuiling
de zonnestraling tegenhouden. Dat zou de opwarming door de toegenomen CO2
tegenwerken. Ja, was het maar zo simpel.
In elk geval lees ik hier voor het eerst
iets over de vervuiling door het luchtvaartverkeer. Het is natuurlijk
helemaal niet zo moeilijk daar een idee van te krijgen en zelfs veel
gemakkelijker dan met al die rekenmodellen van het IPCC.(Intergovernmental
Panel of Climate Change)
Met een vliegtuigmotor, opgesteld in een
grote hangar en meetapparatuur kan de vervuiling als functie van het
toerental, de afgelegde kilometers en onder verschillende atmosferische
omstandigheden worden vastgesteld. De intensiteit van het vliegverkeer is
ook gemakkelijk vast te stellen, daar alle vliegbewegingen worden
geregistreerd.
Wie vaker dan incidenteel van het vliegtuig
gebruik maakt weet dat er boven grote steden vaak een deken van
stofdeeltjes hangt die bij een wolkenloze hemel goed te zien is.
Wetenschapsmensen, IPCC-bobo�s en redacteuren van wetenschappelijke
tijdschriften reizen regelmatig met het vliegtuig van de ene
klimaatconferentie naar de andere en het zal hun ongetwijfeld opgevallen
zijn, maar ze willen geen slapende honden wakker maken.
Uit de Encyclop�dia Britannica het
volgende over de atmosfeer op basis van het temperatuurverloop met de
hoogte:
"De onderste laag van de atmosfeer heet de troposfeer. Daarin ontstaat het
weer. Deze laag wordt gevolgd door de tropopauze, waarin de temperatuur
konstant blijft. Boven de tropopauze ligt de stratosfeer waarin de
temperatuur langzaam oploopt. De temperatuur in de tropopauze vari�ert
met de hoogte. Van � 50 �C boven de polen op 8 km hoogte, tot � 80
�C boven de tropen op 18 km hoogte."
De intercontinentale vliegbewegingen, die
uiteraard de kortste route kiezen, dus over de polen vinden dus
gedeeltelijk plaats in de tropopauze.
De luchtbewegingen in de tropopauze zijn
door ontbrekende temperatuurverschillen minimaal, met uitzondering van de
smalle z�nes,waarin de straalstromen zich bevinden. Gelukkig verplaatsen
zich deze stromen in de loop van de seizoenen.
De straalstromen, waarvan het
intercontinentaal vliegtuigverkeer zich bedient liggen in zeer nauwe
stroken, tussen de 10 en de 50 km hoogte en in het algemeen daar waar
verstoringen optreden in de tropopauze, die dan plotseling van hoogte
verandert. De oorzaak van deze stromen ligt in het warmtetransport van de
evenaar naar de polen en is onderhevig aan corioliskrachten. Ze zorgen in
elk geval voor het horizontale transport van de vliegtuigelijke
vervuiling.
(Wim Haenen gaf in zijn
werkzame leven onder andere les in milieukunde, een vak dat hij in de
jaren zeventig zelf vorm heeft gegeven. Toen al verbaasde hij zich erover
dat er zo weinig onderzoek werd gedaan naar de invloed van vliegtuigelijke
luchtverontreiniging.)
-
E-mail naar info at domeinnaam
|