Gezondheidsrisico's
van fijn stof
(Bron:
https://home.planet.nl/~aart0056/)
Fijn stof bestaat uit zwevende deeltjes die z� klein zijn dat ze niet
blijven plakken aan de natuurlijke vuilvangers in de neus-, mond- en
keelholte. Daardoor komen ze heel diep in de luchtwegen terecht en dat kan
leiden tot allerlei gezondheidsklachten. Bovendien kan een stofdeeltje
beladen zijn met een complex mengsel van schadelijke stoffen zoals ijzer,
nitraat, pak's, dioxines en geoxideerde (gechloreerde) koolwaterstoffen.
Deeltjes fijn stof zijn vele malen kleiner dan huisstof en zijn zo licht
dat ze blijven zweven. Er hangt als het ware een onzichtbare deken van
fijn stof over de stad.
Bronnen
Fijn stof is afkomstig van verbrandingsprocessen, zowel van de industrie
als van het weg- en scheepvaartverkeer. Zeer kleine stofdeeltjes komen ook
vrij in de vorm van vliegas en dieselroet. Ook slijtage aan banden en
wegen door het verkeer veroorzaakt fijn stof. Voor fijn stof en roet
worden metingen uitgevoerd. In januari 2005 gelden Europese richtlijnen
voor de toegestane grenswaarde. Bijna heel Nederland voldoet niet aan die
richtlijn. De gemeten concentratie fijn stof in Rotterdam schommelt rond
de 40 mg/m3 als jaargemiddelde, er is geen sprake van een
dalende trend. In de regio Rijnmond is het vrachtverkeer een belangrijke
bron waarvan inmiddels schadelijke effecten zijn aangetoond. In de
toekomst valt nog een aanzienlijke groei van dit verkeer te verwachten,
mogelijk een verdrievoudiging: daar kan geen verbetering van de motoren
tegen op. Bestuurders aarzelen niet om de zwarte piet door te schuiven
naar anderen. De staatssecretaris van milieu vertelt dat het grootste deel
van het fijn stof komt overwaaien uit het buitenland. Een wethouder van
Den Haag doet mee in het koor van uitvluchten. Hij deelt in hetzelfde
TV-programma mee dat er zeker bij zee veel fijn stof in de natuur
voorkomt. De boodschap van deze en vele andere verantwoordelijke
bestuurders: we kunnen er weinig aan doen.
Daar valt nog wel wat op af te dingen. De deeltjes fijn stof die door het
lokaal verkeer en industrie worden geproduceerd zijn veel schadelijker dan
de natuurlijke deeltjes fijn stof. Ook de suggestie dat alle kwaad van
buiten komt, is dubieus. Een groot deel van het fijn stof is inderdaad
niet uit Nederland afkomstig, maar in landen als Duitsland en Belgi�
hebben ze weer last van stof uit Nederland. Netto zijn wij een
milieuvervuiler. We exporteren veel meer vuil dan we binnen krijgen. Dat
weten bestuurders, maar dat zeggen ze niet.
Sluipmoordenaar
Dat fijne stof blijkt een sluipmoordenaar. Een geringe toename van deze
concentratie met 10 mg/m veroorzaakt 1% toename in sterfte, 1,8% toename
in spoedopnames in ziekenhuizen voor luchtwegaandoeningen, 4,4% toename in
het aantal astmatische aanvallen en 5,4% toename in hoesten. In Nederland
sterven 18.000 mensen 10 jaar eerder door de luchtvervuiling, vooral door
fijn stof. E�n op de vijf aanvallen van astma zou zonder de fijn stof
verontreiniging niet plaats vinden. Met name worden mensen getroffen die
al problemen met hun luchtwegen of allergie�n hebben. Vooral ouderen met
hart- en longaandoeningen leven een week, een maand tot zelfs een aantal
jaren korter dan hun leeftijdgenoten. Deze cijfers betreffen effecten die
optreden bij de concentraties fijn stof die in Nederland op het ogenblik
gebruikelijk zijn. Ter vergelijking: in het Nederlandse verkeer vallen
jaarlijks 1350 doden. Het valt niet uit te sluiten dat fijn stof nog
ernstiger effecten heeft in combinatie met andere factoren als
leefgewoonten of woonomstandigheden.
Deze
effecten treden niet alleen op bij tijdelijk verhoogde concentraties
tijdens smogepisodes, maar ook bij concentraties waaraan inwoners van
Nederland voortdurend zijn blootgesteld. Ongeveer 80% van de
Nederlanders staat vrijwel voortdurend bloot aan een fijn stof
concentratie die hoger ligt dan de nationale norm. De Europese Unie
hanteert als grenswaarde 30 mg/m3. Vaststaat dat
concentraties beneden de nu gehanteerde grens van 40 mg/m3
van fijn stof al ernstige effecten op de gezondheid kunnen hebben. Een
klein beetje fijn stof, een hoeveelheid onder de gehanteerde grens, kan
klachten veroorzaken. Daarom wordt de internationale norm voor fijn stof
herzien. In 2010 wil de EU die grenswaarde teruggebracht zien tot 20
mg/m3. Recent onderzoek in Duitsland wijst uit dat de
uitstoot van dieselmotoren gevaarlijker is dan men dacht. Het extra
gevaar schuilt in de fijne roestdeeltjes die diep in de longen dringen,
daar ontstekingen veroorzaken die op hun beurt weer het risico van
longkanker vergroten.
Gezondheidsklachten
Het inademen van fijn stof kan leiden tot verergering van
klachten aan de luchtwegen zoals hoesten en benauwdheid. De ademhaling
wordt moeilijker en er ontstaat kortademigheid. Door inademing van fijn
stof vermindert de longfunctie. Een gevolg kan zijn een stijging van het
aantal en verergering van astma-aanvallen. Fijn stof versterkt de
werking van zwaveldioxide (SO2) en kan PAK en zware metalen
bevatten. Omdat ademhalen meer moeite kost, kunnen klachten bij mensen
met hart- en vaarziekten toenemen en verergeren, en er bestaat een
grotere kans op opname in een ziekenhuis. Het nare is dat fijn stof er
altijd is, met een piek tijdens wintersmog, en dat het vaak ook
binnenshuis doordringt. In 1996 werden resultaten bekend van een
luchtwegonderzoek bij schoolgaande kinderen, het zogenaamde luchtweg-1
onderzoek. Kinderen die dicht bij de A16 langs Dordrecht wonen, hebben
meer luchtwegklachten. Hoe dichter de kinderen bij de snelwegen wonen
des te vaker hebben ze last van hoesten, astma-aanvallen en bronchitis.
De universiteit van Wageningen voert een luchtweg-2 onderzoek uit. In
dat onderzoek gaat het om de relatie tussen autoverkeer en
luchtwegklachten bij kinderen. De eerste conclusies, gepubliceerd in
november 1999, wijzen uit dat er een verband bestaat tussen de mate van
luchtvervuiling door het autoverkeer en luchtwegaandoeningen bij een
groep onderzochte schoolkinderen. Fijn stof speelt daarbij een cruciale
rol. Ook bij dit onderzoek is opgevallen dat vooral effecten optreden
bij mensen die al gevoelig zijn dorodat zij al gevoelige luchtwegen of
allergie�n hebben. Het gaat hier bepaald niet om een uitzonderlijke
gesteldheid want van de onderzochte kinderen bleek 46% 'gevoelig'. Dit
onderzoek maakt duidelijk dat het beleid zich niet kan beperken tot
algemene maatregelen om de fijn stof belasting terug te dringen, maar
dat het daarnaast belangrijk is op lokaal niveau gerichte maatregelen te
nemen. De gevonden verbanden zijn aangetroffen bij lage tot zeer lage
concentraties: PM2.5 van 17 tot 24 mg/m3, 'roet' van 6 tot 16
mg/m3. Deze concentraties liggen niet beneden de norm voor de
jaargemiddelde PM2.5 concentratie in de buitenlucht voor de VS (15 mg/m3;
een Europese norm is er nog niet). Bij (lichte) overschrijding worden al
nadelige effecten op de gezondheid aangetroffen. Dit onderzoek
ondersteunt de opvatting dat er geen 'drempel' is waar beneden geen
nadelige effecten optreden.
(Bron: https://home.planet.nl/~aart0056/)
|