Contrails - Research, comments and linksContrails and Aviation-cirrus Links (01) Updated: October 15, 2004 Weersverwachting:
zonnig met vliegtuigstrepen Bron: De mooie en
informatieve website van Carl Koppeschaar: Holger
Pederson, an astronomer from Denmark, calls contrails Als u tussen 6 en 21 februari 2003 overdag uw hoofd ten hemel
heeft gewend, heeft u vast en zeker het grote aantal vliegtuigen gezien dat het
luchtruim van Nederland doorkruist. De strepen die de vliegtuigen trekken,
worden 'contrails' genoemd. Michiel de Boer shows the 'beauty' of the beast on his website 'Chemical' Skies. Vliegverkeer boven Los Angeles (real time!)Duurzaam Toerisme: 9/11
study: Air traffic affects climate ,
Met het vliegtuig op vakantie gaan wordt steeds populairder. Jaarlijks
nemen vier miljoen Nederlanders het vliegtuig, vaak is dit voor een tweede
of derde vakantie. Meer dan 83 procent van deze vluchten zijn binnen Europa.
Dat is heel jammer, want binnen Europa zijn er goede alternatieven. Turkije? Griekenland? Spanje? En hoe gaan we? Vliegtuig maar doen? Waarom ook niet? Het is goedkoop en je bent er een stuk sneller dan met de bus of de trein. Als je op een heldere dag naar de lucht kijkt, zie je ze: de witte strepen die vliegtuigen achterlaten. De strepen worden contrails genoemd. Deze ontstaan door de combinatie van uitstoot van waterdamp en condensatiekernen in de verbrandingsgassen van het vliegtuig. Deze contrails zorgen, volgens onderzoekers van de universiteit van Manchester, voor zeer schadelijke vervuiling in de bovenste luchtlagen. [..] Dit artikel komt van Natuur in Nederland http://www.natuur.nl Increases in Travis, D.J., Recent
studies of jet condensation trails (contrails) provide increasing evidence of
their potential to modify regional-scale climate.
Although increases in contrail coverage have been speculated upon for
many years, little quantitative assessment has been done both to confirm this
speculation and to measure the rate of increase.
Moreover, it has always been assumed that such an increase in contrails
is primarily controlled by the rates of increase of jet traffic.
This study utilizes satellite data from two periods, 1979-79 and
2000-02, to compare changes in contrail occurrence across the lower 48
Dr. David J. Travis,
Climatologist KNMI, the Dutch Royal Meteorological Institute, researches contrails and their effects "De afdeling Atmosferische Samenstelling (AS) draagt bij aan het monitoren van gassen en aërosolen, vanaf de grond en vanuit satellieten, alsmede aan het optimaliseren van waarnemingen d.m.v. nieuwe rekenmethodes. Daarnaast analyseert en modelleert AS de samenstelling van de atmosfeer en doet onderzoek naar natuurlijke en door de mens veroorzaakte veranderingen van de atmosfeersamenstelling, inclusief luchtkwaliteit." (http://www.knmi.nl/onderzk/atmosam/aviation.html) Aviation and the global Atmosphere- IPCC Summary for Policymakers (complete versie) IPCC highlights the growing
contribution on aviation to global warming Effects of contrails and ship tracks on climate "The effect of cirrus clouds on climate and chemistry has recently become a focus of scientific interest. Cirrus clouds play a dual role in the earth's radiation budget, increasing the earth's albedo while simultaneously decreasing emission of infrared radiation to space. It is believed that these combined effects cause a net warming at the earth's surface. Cirrus clouds may also play a role in heterogeneous chemistry in the upper troposphere, particularly in mid-latitude ozone depletion."
The Impact of Air Traffic in the North Atlantic Flight Corridor: A Comparison of
Model Results Versus Measurements "But did the clouds form because the colder air had
a lower holding capacity for water vapor than the warm air? If you believe
a legion of teachers (from grade school to university), TV weather broadcasters,
and endless textbook writers, this is the reason. They speak of the air being
saturated and one even published an illustration of the air being wrung out
like a sponge as the temperature dropped (sigh...). Unfortunately, it is not
true. Sure, a cloud may form as the temperature drops, but not because some
mystical holding capacity of the air has decreased.[..]" Cette photo satellite a été prise par une journée sans nuage (d'origine
naturelle). Ce sont les trainées blanches des avions survolant nos régions
européennes qui ont alors voilé notre ciel. Quand finirons-nous par ne plus
voir le soleil? Il est (encore?) temps de réagir...Rejoignez-nous et aidez-nous The 'Advanced Very High Resolution Radiometer (AVHRR)' onboard the operational meteorological satellites of the NOAA series is suitable for monitoring the contrail coverage. A necessary tool is an Automated Contrail Detection Algorithm. [..]" Source: http://www.pa.op.dlr.de/homepages/HermannMannstein/contrails/contrail.html _______________ "Clouds formed by the water vapour in the exhaust from jet planes have
a small but significant effect on daily temperatures, a new study confirms." A comparison of the microphysical and optical properties of particles in
an aircraft contrail and mountain wave cloud Abstract: The AEF is a UK based not-for-profit Non-Governmental Organisation that works exclusively on the environmental impacts of aviation. The AEF promotes a sustainable future for aviation which fully recognises, and takes account of, all its environmental and amenity effects. We
work closely with local, national and international decision-makers to achieve
this objective, having representation on UK Government and European Commission
working groups and observer status to the environmental committee of the
International Civil Aviation Organisation (ICAO). Der alte Traum vom Fliegen - Bisher nehmen gerade 6,5% der Weltbevölkerung am Flugverkehr teil. Durch
technische Verbesserungen, hauptsächlich aber durch beachtliche staatliche
Subventionsmaßnahmen ist Fliegen heute preiswerter denn je. Der Flugverkehr
ist in den letzten sechs Jahren um mehr als die Hälfte angestiegen und bis
zum Jahre 2010 werden sich die Personenkilometer voraussichtlich verdoppeln.
Damit besitzt der Flugverkehr die höchste Steigerungsrate aller Verkehrsträger. Green Party (UK)
Khvorostyanov, V.I., and K. Sassen, Cirrus Model Literature Cirrus Cloud and Climate Modifications due to Subsonic Aircraft Exhaust In-situ cloud microphysical measurements Those Hazy Jet Trails May Heat Up The Debate About Global Warming
Jet Contrails To Be Significant Climate Factor By 2050 Ian Goddard's Contrail Analysis II Michael Theroux's Contrail Analysis KNMI, the Dutch Royal Meteorological Institute, researches contrails and their effects Atmospheric Chemistry and Dynamics Branch Environment News Service (ENS)
Other contrail websites: Hoe zit het nu met verplaatsingen van een thermiekbel in
een stabiel en onstabiel gelaagde atmosfeer? International Coalition for Sustainable Aviation Contrails are Bad NewsE-mail suggesties en links naar info at domeinnaam |