Luchtvaartcirrus is niet 'onschuldig' (1)
Door: Robert van Waning
Vliegtuigstrepen verdwijnen vaak snel, maar zij kunnen ook lange
tijd zichtbaar blijven. Het worden brede wolken of zelfs 'sluierbewolking' of 'hoge bewolking' die de hele
hemel bedekt. Men hoort er nooit over en niemand let er op.
Vliegen is
bovendien erg populair bij publiek, politiek �n
bedrijfsleven. Wie heeft
het dan nog over schadelijkheid? Toch kan het gaan om een zorgwekkende ontwikkeling.
Omdat steeds meer mensen steeds vaker en
verder gaan vliegen, neemt luchtvaartbewolking sterk toe.
Dit gebeurt echter heel geleidelijk. Luchtvaartbewolking is bovendien meestal
niet van natuurlijke bewolking te onderscheiden. Daarom krijgt deze ontwikkeling
weinig aandacht.
Vliegtuigstrepen heten in vakkringen contrails. Dit is een
samenvoeging van de Engelse woorden condensation (het condenseren van
water in gasvorm tot vloeibare of vaste (bevroren) vorm en trails
(sporen). Deze dunne en lange wolken zijn nog te herkennen als een product van luchtvaart. Zij ontstaan op de hoogte waar vliegtuigen meestal vliegen, tussen
de 9 en 11 kilometer boven het aardoppervlak. Over contrails is op het internet
veel te vinden, o.a. op de website van
dr
Peter van Velthoven van het KNMI en op die van de
Deense astronoom Holger
Pedersen.
Wolkenloze dagen zijn niet altijd zo zonnig als voorspeld. Al staat
de lucht stijf
van vliegtuigemissies en hun bijprodukten, toch
houden veel weermannen en -vrouwen vol dat er geen vuiltje aan de lucht is. Zij
beschouwen luchtvaartbewolking liever niet als een weerkundig
verschijnsel. Ook als op een zonnige, wolkenloze dag de bekende vliegtuigstrepen niet
verdwijnen maar juist groter en dikker worden, om daarna te vervagen tot een
grijswitte sluier die de hele hemel bedekt, zult u hierover in het weerbericht
niets horen of lezen.
Contrails zijn niet zo onschuldig als men
denkt (�ls men
denkt). In vliegtuigwolken vinden chemische
reacties plaats,
waar nog weinig
over bekend is. De eind- en afvalprodukten zijn echter
ongewenst.
Deze chemische industrie hoog in de de ooit blauwe lucht wordt met
subsidies en fiscale faciliteiten in stand gehouden.
De luchtvaart moet
groeien, vindt ook onze regering. Vliegen
moet goedkoop blijven, vindt bijna iedereen.
Onze economie en onze levensstijl zijn daarvan afhankelijk. Zo ging het ook met de
bio-industrie
van varkens
en kippen, ondanks mest, stank, verzuring
en watervervuiling. En ondanks alle waarschuwingen en protesten.
Sinds 1993 maak ik foto's van contrails, vliegtuigwolken en
luchtvaartcirrus ('sluierbewolking'). Dit laaste is het moeilijkst omdat het
meestal nauwelijks zichtbaar of herkenbaar is, maar het is ook de belangrijkste
vorm van luchtvaartbewolking, omdat het op lange termijn van invloed kan zijn op
het weer en zelfs het klimaat op aarde.
Vliegtuigwolken zijn tegenwoordig vrijwel iedere dag te zien,
als er geen lage bewolking is die het zicht op de hogere luchtlagen belemmert.
U
moet er wel oog voor hebben. Met deze pagina's wil ik u helpen om
vliegtuigbewolking te herkennen. Ook wil ik u graag stimuleren om er eens goed
over na te denken.
Deze collectie van contrail-foto's is verre van compleet. De hemel is veel
vaker bedekt met luchtvaartcirrus (-smog), maar ik ben niet altijd in de
gelegenheid om foto's te maken. Bovendien is deze onnatuurlijke, door mensen
veroorzaakte 'sluierbewolking' vaak niet goed te zien, soms omdat lagere
bewolking het zicht beneemt, maar vaak ook vanwege te weinig contrast met de
melkwitte achtegrond van de hemel. Die is het gevolg van een hoge graad van
vochtigheid (in de vorm van ijskristallen) van de hogere luchtlagen van onze
troposfeer. Vliegtuigen brengen veel vocht naar die hoogten..
Ik had gehoopt en eigenlijk ook verwacht dat Nederlandse amateur-meteorologen
wel aan de bel zouden gaan hangen zodra zij doorkregen dat het luchtverkeer
'hun' lucht vervuilde en zodoende weer en klimaat veranderde. Jaren geleden
waren het immers ook de sportvissers die als eersten georganiseerd alarm sloegen
over de vervuiling van 'hun' viswater. Die sportvissers hadden echter geen
emotionele binding met de vervuilers, terwijl amateur- �n beroepsweerkundigen
een zwak plekje hebben voor de luchtvaart. Ze zitten zodoende zelf een beetje in
het complot..
Naar Deel 2 van de Nederlandse tekst
Foto's van contrails en
luchtvaartbewolking in 2004 (2)
De weeratlas heeft een zeer uitgebreide wolkengids
Robert C. van Waning
Mr. Troelstralaan 27
1181 VD AMSTELVEEN
The Netherlands
Tel 020 - 441 76 73
Fax +31.20.441 76 78
Mobiel 06 - 54 952 855
|