Contrails - Research, comments and linksVliegtuigsmog en de Media (01)Dat niet alleen weermannen en -vrouwen luchtvaartsmog beschouwen als 'onschuldige sluierbewolking', maar dat ook journalisten liever geen nare dingen willen horen (laat staan schrijven) over meteorologische en klimatologische effecten van het luchtverkeer, werd pijnlijk duidelijk in het katern Kennis van de Volkskrant van zaterdag 22 oktober 2005. Daar stond een beledigend artikel van wetenschapsredacteur Martijn van Calmthout naar aanleiding van een kritische kanttekening die ik had gestuurd naar twaalf verschillende adressen naar aanleiding van een persbericht van het KNMI over de dagelijkse stikstofkaart op de website www.knmi.nl. Mijn e-mail was geen 'ingezonden brief'' of 'open brief', en dus ook niet gepubliceerd. Calmthout reageerde dus op een brief waarvan vrijwel niemand de inhoud kende met een artikel met een oplage van een paar honderdduizend stuks. Minimale journalistieke zorgvuldigheid vereist dan om de inhoud van de besproken brief correct weer te geven. Dat is niet gebeurd. Als burger sta je dan machteloos. Oordeelt u zelf: ----Oorspronkelijk bericht----- Aan: Radio1 Vpro Argos; VPRO Noorderlicht Radio1 (noorderlicht@vpro.nl); Radio1 VPRO Ochtenden; cc De Kleine Aarde, Jan Juffermans; cc Boer, Michiel de; cc FAO Gommes, Rene (SDRN); cc DuurzaamToerisme; cc KNMI Geurts, Harry; cc KNMI Somers, Monique; cc KNMI Velthoven, Peter v; cc MeteoConsult Otten; cc Milieudefensie Wijnhoven, Joris; cc Natuur&Mil Fransen; Radio1 NOS Journaal; Red Vkr Wetenschap; Red Vkr Persson, Michael; Red NRC Wetenschap; NRC Knip Red (knip@nrc.nl) Onderwerp: KNMI toont luchtvervuiling, tenzij er te veel luchtvervuiling is.. Geachte Redactie, Het NOS Radio 1 Journaal vertelde
zojuist dat de KNMI iedere dag op haar website een satellietfoto zal
plaatsen waarop met verschillende kleuren de luchtvervuiling door
stikstofdioxide duidelijk te zien zal zijn. Hartelijke groet, Stikstofkaart van KNMI doet geen goed bij de querulanten de Volkskrant, Kennis, 22 oktober 2005 (pagina K05) Martijn van Calmthout Een geweldig actiemiddel? Of misleiding? Er is
rumoer over de NOx-kaartjes
die het KNMI
sinds deze week dagelijks publiceert. Want maskeert de luchtvaart niet het
verkeer? Als er
iemand kan zeuren vanuit de milieuhoek dan is het wel Robert van Waning,
particulier strandhuisjesverhuurder in Zandvoort en zelfbenoemd
vliegtuigstrepenwaarnemer te Amstelveen. Geen redactie in Nederland die
niet nu en dan een e-mail krijgt over de manier waarop in Nederland een
enorm milieuprobleem wordt verzwegen. Copyright: de Volkskrant Mijn e-mail van 18/10 jl was dus een reactie op alle onkritische aandacht die o.a. NOS, VPRO, Volkskrant, en NRC Handelsblad hadden besteed aan de kaart met gemeten luchtvervuiling (op grondniveau) op de website van het KNMI. Niet ��n journalist had zich afgevraagd hoe het nu zat met de luchtvervuiling door vliegverkeer en of dit niet de waarnemingen en metingen vanuit satellieten bemoeilijkte, met name als er veel luchtvaartbewolking (-smog) is. Martijn van Calmthout (chef Wetenschap van de Volkskrant) had zich kennelijk ge�rgerd over de zin in mijn e-mail van 18/10 die ik voor alle duidelijkheid hierboven vet heb gemaakt. Daarin noem ik de stikstofkaart van het KNMI echter niet 'misleidend'. (Ik ben juist blij met �lle aandacht voor iedere vorm van luchtvervuiling!) Ook Jan Juffermans van De Kleine Aarde had dit in een instemmende reactie alleen de algemene verdoezeling door meteorologen van vliegtuig bewolking misleidend genoemd, en n�et de NOx-kaart van het KNMI. Wat Van Calmthout schrijft is dus pas echt misleidend. In mijn rondschrijven per e-mail wijs ik er alleen op dat bij alle aandacht voor luchtvervuiling op grondniveau door (voornamelijk) het wegverkeer de vervuiling en verstoring van hogere luchtlagen door het luchtverkeer niet buiten beschouwing mag blijven. Die kan namelijk wel eens n�g verstrekkender gevolgen hebben voor weer, klimaat en zonlicht. Als het KNMI mededeelt dat zijn NOx-kaarten niet gemaakt kunnen worden als er te veel bewolking is, dan is dit natuurlijk een schot voor open doel voor 'zelfbenoemde vliegtuigstrepenwaarnemer'. Er stonden meer storende onjuistheden in
het verhaal van Van Calmthout. Iedereen die deze website wel eens heeft
bekeken of ooit een e-mail van mij heeft ontvangen, weet dat ik mij niet
alleen zorgen maak over vliegtuigen boven Amstelveen of vliegtuigstrepen
boven Zandvoort. Ik verhuur trouwens geen strandhuisjes, en zeker niet in Zandvoort. Martijn van Calmthout was duidelijk uit op maximale belediging, ridiculisering en diffamering. Maar wat doe je er tegen? Van Calmthout was duidelijk ook niet gelukkig over de opmerking dat de belangen van de luchtvaartindustrie in goede handen zijn bij Nederlandse weerkundigen. Behalve op mijn herhaalde constatering dat zij consequent de door vliegverkeer veroorzaakte luchtvervuiling en bewolking negeren of versluieren of ronduit negeren, baseerde ik mij op een paginagroot artikel in De Telegraaf van 18 december 2004. Hierin had Martijn Koolhoven geschreven over Nederlandse weermannen en -vrouwen die door de luchtvaartafdeling van Stork waren ingehuurd voor het f�teren van hoge ambtenaren van de rijksoverheid en bobo's van de luchtvaartindustrie tijdens copieuze zeiltochten op het IJsselmeer: "Het lobbycircus van Stork wordt mede
drijvende gehouden door de Nederlandse weermannen en -vrouwen. Zo
monsteren o.a. Monique Somers (KNMI, ex-NOS Journaal), Helga van Leur (RTL
Nieuws), Marion de Hond (NOS Journaal), Margot Ribberink (RTL Nieuws),
Reinier van den Berg (MeteoConsult, RTL Nieuws) en John Bernard (RTL Nieuws)
aan." Dit verhaal verklaart enigszins de collectieve blindheid van Nederlandse weerkundigen voor meteorologische gevolgen van luchtverkeer. Weer en klimaat zijn lucratieve handel, derivaten, interessant voor investeerders en handige ondernemers. Het product klimaat is te koop voor de hoogste bieder. Luchtvaartsmog past niet in het verkoopverhaal. Het merkwaardige is dat dit artikel niet
meer langs de normale weg te vinden is in het archief van De Telegraaf.
Als men daarin via de website www.telegraaf.nl
zoekt op "martijn koolhoven" dan komen er vele pagina's met
artikelen van zijn hand, maar niet zijn verhaal over de
belangenverstrengeling van Nederlandse weerkundigen met de
luchtvaartindustrie.
|